fredag 12 september 2014

50 dagarsjubileum :)

Idag har vi jubileum. 50 dagar som "aspiranter" min familj och jag. Och vilken hjälp vi haft av varandra! Det hade varit svårt själv, det hade säkert gått men vilken fördel att dela detta med varandra. Särskillt när vi följts åt i alla steg. Fastan, ingreppet, dom första spolningarna och allt däremellan. Jag är så tacksam att jag har er med på denna resan, love you ❤️

Igår kväll löste sig gåtan med connectorn, en liten gummiskiva hade lossnat och som la sig för hålet när den klickades på. Då var det inte bara jag som slarvade ;) connectorn gled på väldigt lätt igår och jag tänkte: yes, nu funkar det!
Men icke. Då var det helt stopp, fick varken in eller ut något. Rena turen att jag såg den lilla gummibiten. Tog den nya connectorn nu så får den gamla följa med till birgitta nästa gång :) 
Kul när det löser sig!

Det finns ju vissa saker som man bör undvika vid aspirering. Kan tala om att jag har gjort nästan allt man bör undvika. Den första veckan med normal kost lyckades jag få mitt fösta stopp. Lite smått nervös tog jag fram katetern och var inte alls sugen på att föra in den i peg:en. Funderade lite hur detta skulle gå till och kopplade från alla slangar utom connectorn. Så långt var allt ok. Ställde mig framför toaletten och förde in katetern.. Långsamt. Var rädd för att det skulle kännas.. När nästan hela katetern var inne kännde jag att det tog emot. Tryckte lite hårdare och kände att jag förde bort stoppet. Det sipprade lite vatten från katetern och då visste jag att stoppet var borta. Ungefär här borde min hjärna förstått, men det gjorde den inte tyvärr. Jag drar ut katetern och ni som är lite mer kvicktänkta än jag förstår att det inte blir så bra. Hela toaletten, golvet och fötterna! Suck! Bara till att aspirera klart och sen skrubba toaletten och golvet och hoppa in i duschen. Känns som om jag har sveriges renaste badrum. Kan nämna att detta inte var sista gången ;) 
En dag glömde jag sätta fast spärren över slangen.. Vad händer då? Jo, då var det handfatet, väggen och underskåpet till handfatet som fick sig en dusch. Samma visa igen. Skrubba, spola och duscha hahaha. Förhoppningsvis lärde jag mig nåt ;)
Ett enormt bra tips till er som står inför ett liv som "aspirant" är att ta det lungt och stressa inte. Det blir inget bra då. Det har jag lärt mig på mina 50 dagar som "aspirant" 

//fia



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar